Козина ферма по-європейськи: досвід підприємця з Київщини

Україна
Козина ферма по-європейськи: досвід підприємця з Київщини

«Український фермер навчився робити сири не гірше європейських», — упевнено каже Василь Цвик. Він власник фермерського господарства «Тетяна 2011», розташованого за сотню кілометрів від Києва.

Підприємство займається рослинництвом, садівництвом та молочарством — і воно було би подібним до сотень таких самих, якби не один нюанс. Десятки видів сирів та кисломолочних продуктів тут виробляють із козиного молока. Це доволі нетипово для України.

Торгова марка «Zinka» широко представлена у відомих мережах супермаркетів країни. Зінка — так часто називали своїх кіз українські селяни, звідси і назва бренду. Та попри стародавнє коріння свого імені, міцніше ніж з українським минулим, бізнес пов’язаний із сучасною Європою та її досвідом промислового козівництва.

І це ще одна особливість фермерського господарства.

У його розпорядженні — 2700 кіз альпійської та зааненської порід французької селекції. Серед технологів-консультантів працює француз. Підприємство регулярно бере участь у виставках козоводів у Франції та вже добре відоме тамтешній «тусовці».

«Козівництво у великих масштабах — це нова історія для України. Культури споживання як такої немає або ж вона досить низька. Фахівців теж бракує, — каже Василь. — Шість років тому, коли ми тільки починали, то шукали доярів і відправляли їх у Францію на тримісячне стажування. Наше обладнання — зі Швейцарії, наші кози — із Франції, а тому нам потрібно знати, як використовувати найкращі технології європейських країн».

Бізнес поєднує європейські методи ведення молочних господарств із перевагами, які надає багата українська земля та її люди. Василь Цвик багато взяв від Європи, адаптуючи водночас той досвід і знання до українських реалій. Саме тому він має купу цікавих спостережень щодо спільного та відмінного між Україною та тою ж Францією у цьому незвичному для нас секторі тваринництва.

Наприклад, ділиться пан Цвик, французькому фермеру важко зрозуміти, навіщо виробляти 15 видів кисломолочної продукції та 20 видів сиру. У Франції він якщо і виробляє молочну продукцію, то зазвичай має на продаж лише два-три види сирів, молоко та йогурт.

«А у нас по-українськи — отут млинок, тут сироварня, тут ще щось», — жартома розповідає Василь про те, як його діяльність контрастує з більш однорідним французьким організаційним стилем. І додає: «Ми вже бачимо „лідерів“ серед нашої продукції. Можливо, в подальшому так само залишаться два-три види сиру, які будуть добре продаватися. Але сьогодні, коли культура споживання продуктів із козиного молока лише зароджується, асортимент має бути широкий. Так покупець зможе визначитися, що саме йому до вподоби».

Також важливо враховувати смакові відмінності українських та французьких споживачів. Починаючи від сприйняття людьми козиного молока — в Україні існують стереотипи щодо його запаху, чого немає в Європі. Впоратися з такими перешкодами та популяризувати цей корисний продукт — на сьогодні це головні маркетингові виклики галузі.

«Коли камамбер має різкий аміачний запах, наші споживачі крутять носом — мовляв, зіпсований товар. А француз скаже — та це ж саме той смак, який я шукав!», — наводить інший приклад пан Цвик.

Торік підприємство отримало 10,7 млн грн кредиту від Ощадбанку. ЄС і Група Європейського інвестиційного банку (ЄІБ) підтримують український малий та середній бізнес за рахунок такого посередницького кредитування та/або гарантій, що надаються місцевим банкам. Це є одним із пріоритетів у діяльності ЄІБ в Україні: за останні роки таким чином було проінвестовано близько 1 млрд євро в український приватний сектор.

«Ці кредити користувалися значним попитом через привабливі умови порівняно зі стандартними кредитами, — каже Наталя Буткова-Вітвіцька з Ощадбанку, яка очолює департамент мікро, малого та середнього бізнесу. — Для мікро- і малих підприємств вартість фінансування — надзвичайно важливий критерій при ухваленні рішення щодо подачі заявки на кредит. Завдяки партнерству з Групою ЄІБ ми в Ощадбанку змогли залучити більше клієнтів та розширити кредитний портфель».

«Підтримка підприємств малого та середнього бізнесу, як-от „Тетяна 2011“, є одним із пріоритетів Групи ЄІБ, оскільки надаючи їм фінансування, ми стимулюємо економічне зростання, інновації та зайнятість населення в Україні. Завдяки фінансовій підтримці ЄС, Європейський інвестиційний банк (ЄІБ) і Європейський інвестиційний фонд (ЄІФ), які разом складають Групу ЄІБ, надають значну підтримку бізнесу у країні, де доступ до фінансування залишається ключовою потребою для багатьох компаній», — зазначає Лука Понзеліні, заступник голови підрозділу у відділі ЄІБ з кредитних операцій у країнах-сусідах ЄС.

«Група ЄІБ підписала гарантійну угоду з Ощадбанком на суму у 50 млн євро задля підтримки кредитування підприємств малого та середнього бізнесу в Україні в межах ініціативи EU4Business. Ця угода дозволяє Ощадбанку полегшити доступ до фінансування для українських підприємств малого та середнього бізнесу, надаючи 70% гарантій на кожен кредит. Таким чином розширюються можливості для отримання фінансування на вигідних умовах, зокрема зі зниженими заставними вимогами», — прокоментував Мартінс Янсонс, голова підрозділу зі структурованого фінансування ЄІФ.

Разом із Ощадбанком, партнерами ЄІБ в Україні у межах ініціативи EU4Business є Райффайзен, ПроКредит банк та Укргазбанк.

«Європейський Союз активно залучений до активізації розвитку приватного сектору в Україні. Наша підтримка для підприємств, як-от „Тетяна-2011“, та власників, відданих своїй справі, як Василь, є чудовим прикладом того, як любов до праці та підтримка ЄС можуть сприяти реальним змінам в українській економіці. Ми раді, що завдяки нашій ініціативі EU4Business та співпраці з нашими партнерами з Групи ЄІБ ми можемо підтримувати український малий і середній бізнес та сприяти як економічному зростанню України, так і зміцненню економічних зв’язків між Україною та ЄС», — прокоментував Фредерік Куне, голова відділу співробітництва у Представництві ЄС в Україні.

Європейський досвід ведення фермерського господарства проявляється у «Тетяна 2011» завдяки ще одному підходу — їхня продукція відповідає стандартам безпеки та якості.

«Від самого початку ми домовилися виготовляти насамперед якісний і безпечний продукт, а не гнатися за заробітками, — каже власник. — На виробництві немає доданого цукру, інших харчових добавок, жодної „єшки“ чи емульгаторів».

Сьогодні підприємство дає роботу понад 80 працівникам. Це сімейний бізнес, що теж свого роду європейська традиція. Тут працюють батько та мати Василя, а під час канікул допомагає і донька Тетяна.

«Щодо козівництва — ми лідери, — говорить власник. — Думаємо, що нині ми на першому місці в Україні і за надоями молока, і за обсягами виробленої продукції».

У 2019 році усього в Україні виробили 1,2 тис тонн козиного молока, з них 700 тонн припало саме на «Тетяна 2011». 2020-го господарство трішки не дотягнуло до 1 тис тонн молока.

Подальші плани компанії дуже амбітні, за всіма трьома напрямами — виробництво, переробка та реалізація власної продукції. Протягом наступних 6−7 років підприємство планує вийти на 40 тонн молока за добу. Також є задумки щодо експорту до країн Близького Сходу.

Файли Cookie
Ми використовуємо файли cookie, щоб покращити ваш користувацький досвід і оптимізувати контент на сайті. Дізнайтеся більше
Я відмовляюся
Я погоджуюся