Віталій Українець чітко пам'ятає день, коли Росія вторглася в Україну. Він був у відпустці разом із дружиною Юлією й одразу зрозумів, що повинен вивезти матір і двох дітей з Одеси в безпечне місце.
Віталій також мав переглянути майбутнє своєї одеської компанії «Амбасадор Трейд», що спеціалізується на торгівлі вином.
Віталій є клієнтом ЄБРР; його компанія реалізує консалтинговий проєкт з діджитал маркетингу у межах програми ЄБРР «Консультації для малого бізнесу» в Україні та за сприяння EU4Business. Підтримка ЄС дозволила йому збільшити продажі та перенести діяльність компанії до Європи під час війни.
На початку березня ЄБРР оголосив про «пакет стійкості» €2 млрд у відповідь на війну Росії проти України, мета якого – допомогти громадянам, компаніям і країнам, постраждалим від війни.
Вино на усі випадки
Віталій не новачок у сфері виноробства. Понад 20 років він розвиває український винний ринок, співпрацює з місцевими виноробами, розповсюджує їхню продукцію в Україні та за кордоном. У 2016 році в партнерстві з найкращими виноробами він заснував торгову компанію «Амбасадор Трейд», яка познайомила українців з новою концепцією вина – вино в коробках.
«Ми прагнули допомогти виробникам вивести продукцію на новий рівень», – розповідає Віталій. «На такому насиченому ринку, як винний, ми вбачали у вині в коробках саме той продукт, який допоможе досягти поставленої мети».
Завдяки новій концепції рейтинг «Амбасадор Трейд» за обсягом продажів в Україні серед винотрейдерів за шість років підвищився з 36 місця до 6, також компанія посідає перше місце за обсягом продажів вин в коробках.
Закріпившись на українському ринку, «Амбасадор Трейд» почав розглядати й європейські. Компанія звернулася за консалтинговою підтримкою до EU4Business та ЄБРР, щоб збільшити свою присутність онлайн. «Ми розуміли, наскільки важливі діджитал інструменти для розвитку бізнесу. Прагнули підвищити впізнаваність нашого бренду», — пояснює Віталій.
За підтримки консультанта з Одеси компанія «Амбасадор Трейд» створила сторінки в соціальних мережах. Саме через соцмережі організатори Київського Різдвяного ярмарку на Контрактовій площі в грудні 2021 року знайшли компанію та запросили її взяти участь у події. Також у межах проєкту компанії допомогти розробити онлайн-інструмент з модулями електронної торгівлі. Завдяки ньому компанія отримала нові замовлення від місцевих та європейських роздрібних продавців, які становили приблизно 25% усього обсягу продажів за минулий рік.
А потім почалася війна...
«Звісно, війна вплинула на наш бізнес в Україні», — розповідає Віталій. «Якщо ми зазвичай продаємо 350-400 тонн вина на місяць, то в березні цього року в країні продажі становили лише 79 тонн». Декілька місцевих виробників, з якими співпрацює Віталій, закрилися внаслідок війни, також виникли проблеми зі швидкістю поставок – раніше вантажівка могла доїхати до Києва з Одеси за один день, тепер через дефіцит пального та блокади на дорогах потрібно п’ять-шість днів.
Проте є й добрі новини. Хоча нову сторінку в Facebook створили для просування компанії на місцевому ринку, саме завдяки їй поточний бізнес-партнер з Австрії, Йоганн Мюльнер, вийшов на Віталія. Вони розпочали переговори щодо створення бізнесу з торгівлі вином в Австрії, а коли почалася війна, Йоганн – відтепер добрий друг – першим запропонував притулок для сім’ї Віталія та допомогу з релокацією бізнесу.
Найважливіше – Віталій зміг перевезти свою родину в безпечне місце в Австрії.
«Це була неабияка подорож – моїй мамі та дітям довелося проїхати з Одеси до Румунії, а потім до Болгарії, а мені з дружиною – з Мальдівських островів, де ми відпочивали, через Польщу та Угорщину, щоб зустрітися посередині. Але врешті-решт ми всі доїхали», — розповідає він вже з посмішкою.
Поки в Україні йде війна, консалтинговий проєкт за підтримки ЄБРР триває онлайн. Віталій впроваджує кампанії в соціальних мережах, щоб підвищувати обізнаність про компанію «Амбасадор Трейд» та її продукти, залучати нових бізнес-партнерів в Україні і за її межами.
Ковток майбутнього
Також Віталій розвиває свій бізнес ще в одному напрямі.
«Ми виявили потенціал у сегменті вин у жерстяних банках, отже новий розділ нашого бізнесу присвячений цій сфері», — розповідає він.
Команда вже знайшла місцевих виноробів в Австрії та Італії, які готові надати сировину, а також виробничі потужності для розливу вина в банки. Наразі вони займаються маркетингом продуктів приватної марки та реєстрацією компанії в європейських юрисдикціях, що передбачає постійну участь в ярмарках, виставках та зустрічах.
Попри вплив війни на економічну ситуацію в Україні, Віталію вдалося зберегти свою команду та продовжити роботу, наскільки це можливо, допомагаючи країні сплатою податків та збереженням ланцюгів постачання.
«Це важкі часи для бізнесу в нашій країні, але у всіх нас бойовий настрій. Ми розуміємо, що нам потрібно продовжувати підприємницьку діяльність та сприяти відновленню економіки. У мене немає жодних сумнівів щодо нашої перемоги».