Українським підприємцям незабаром стане легше вести бізнес: спростяться правила роздрібної торгівлі, а приводів для штрафів стане менше. Над дерегуляцією цієї галузі працює Офіс ефективного регулювання (BRDO), який фінансується Евроcоюзом у рамках проекту FORBIZ.
42-річний Михайло – IT-менеджер невеликої торгової компанії, яка розвиває в Україні мережу магазинів товарів для будинку. Два десятка торгових точок оснащені реєстраторами розрахункових операцій, касовими апаратами. Вони видають фіскальні документи, чеки.
Як розповідає Михайло, який відповідає за цей напрямок роботи в своїй компанії, подібний апарат хорошої якості коштує близько 700-800 доларів США. А для його невеликого підприємства це чимала сума. До того ж фірма повинна регулярно оплачувати обов'язкові послуги з технічного обслуговування цих касових апаратів, а це близько 300 грн. за кожен апарат щомісяця.
Михайло розповідає, що процедури реєстрації та застосування касового апарату в Україні досить заплутані і не враховують розвитку інформаційних технологій. При тому, що їх вже активно впроваджує і український бізнес, і держоргани.
По суті, роздрібна торгівля в країні працює за правилами, які були виписані ще на початку 90-х, базовий закон датується ще 1996 роком. До того ж, за роки незалежності держава, прагнучи зменшити обсяги тіньового обороту готівки в країні, постійно посилювала контроль за розрахунково-касовими операціями.
"Це є величезний пласт проблемних питань в регулюванні правил реєстрації та використання касових апаратів, які нашаровувалися один за іншим більше 20 років", – коментує ситуацію із застарілими вимогами законодавства Мирослав Лаба, експерт Офісу ефективного регулювання (BRDO). Ця організація, яка підтримується Європейським Союзом в рамках проекту FORBIZ та ініціативи EU4Business, вже більше двох років займається проблемами малого та середнього бізнесу, зокрема питаннями дерегуляції торгівлі та використання касових апаратів.
Питання, над вирішенням яких працює BRDO, актуальні для сотень тисяч українських підприємців. Так, за даними Міністерства фінансів, в Україні станом на початок року було зареєстровано 308 тисяч реєстраторів розрахункових операцій. Згідно із законодавством вони повинні застосовуватися при розрахунках у сферах торгівлі, громадського харчування, послуг, в тому числі у валютно-обмінних операціях.
Однак, на думку експертів BRDO, касові апарати може використовувати набагато більша кількість підприємців. Але, це в разі, якщо прибрати фактори, які ускладнюють таку роботу. Це, насамперед, дорожнеча пристроїв, чималі витрати на обслуговування, зарегульованість законодавства щодо їх використання.
Простіше і зручніше
У 2019 році фірма Михайла, а також всі ті підприємці, які продають товари або надають послуги, використовуючи касові апарати, очікують значних спрощень в забюрократизованій процедурі реєстрації пристроїв. Це повинно відбутися після того, як Державна фіскальна служба (ДФС), податковий орган України, на практиці реалізує рішення, затверджені урядом ще у 2018 році.
Одне з довгоочікуваних покращень – спрощення процесу реєстрації касових апаратів. Зокрема, підприємцям, щоб поставити свій касовий апарат на облік, не доведеться, як раніше, курсувати між ДФС і Центром сервісного обслуговування (ЦСО), щоб подати або отримати паперові дозвільні документи. Після впровадження затверджених урядом новацій зареєструвати касовий апарат можна буде онлайн протягом одного дня або навіть однієї години.
Ці зміни в правовому регулюванні правил торгівлі стали можливими в тому числі завдяки ініціативам Офісу ефективного регулювання, в результаті яких Кабінет Міністрів України і Міністерство фінансів внесли ряд змін до своїх нормативних документів.
Смартфон замість каси
Але найбільш революційною новацією може стати впровадження спеціалізованого програмного забезпечення, яке дозволить використовувати в якості касових апаратів смартфони, планшети і ноутбуки. З його допомогою підприємці зможуть відмовитися від використання дорогих касових апаратів і значно зекономити, видаючи не паперові, а електронні фіскальні чеки. Цей крок дозволить малому і середньому бізнесу істотно здешевити і спростити процес обслуговування клієнтів.
"Майже рік експерти громадських організацій, в тому числі і наш Офіс, пробивали ідею експериментального проекту по використанню інноваційних технологій для реєстрації розрахункових операцій", – розповідає Мирослав Лаба з BRDO. За його словами, результатом цієї спільної роботи, в якій брали участь Міністерство фінансів і МЕРТ, стало підтримане урядом рішення про початок експериментального проекту.
Міністерство фінансів України вже приймає перші заявки від виробників програмного забезпечення для участі в проекті. Їх програмний продукт тестуватимуть на можливість використання як альтернативи касовим апаратам.
Це дозволить зменшити обсяг тіньового ринку, вважають в BRDO. "Адже, якщо покупка і обслуговування фіскальних пристроїв перестане бути дорогим задоволенням і перетвориться в зручний інструмент для малого і середнього бізнесу, все більше підприємців будуть зацікавлені в їх добровільному використанні", – вважає Мирослав Лаба. Це дозволить вивести в правове поле цілі сегменти споживчих ринків. Наприклад, служби таксі, електронну комерцію, пасажирські і вантажні перевезення, послуги фітнес-центрів, медичні та стоматологічні послуги, туристичні агентства та інші види діяльності.
Діяльність Офісу ефективного регулювання (BRDO) підтримується Європейським Союзом у рамках проекту FORBIZ та ініціативи "EU4Business". Мета – спрощення процесу ведення бізнесу і забезпечення ефективного державного регулювання ключових секторів економіки. Проект FORBIZ спрямований на здійснення підтримки програми реформ в Україні, а також оздоровлення економіки країни шляхом системного переходу до більш сприятливого ділового клімату. У фокусі роботи – малі та середні підприємства (МСП). Основне завдання – сприяти зміні вектора економічної політики в бік підвищення значущості МСП і визнання тієї важливої ролі, яку вони відіграють у відновленні економіки країни. При цьому одночасно діяльність проекту спрямована на зниження регуляторного тягаря і скорочення ризиків для підприємств.
Автор: Катерина Шаповал
Статтю підготовлено для ініціативи EU4Business.