Проєкт EU-FINREG в межах ініціативи EU4Business допомагає створити безпечне середовище для небанківських фінансових послуг в Україні.
Щойно ви перемикаєтеся з безпечного банківського сектору на ринок небанківських фінансових послуг – на вас чекає чимало підводних каменів. Оманливі кредити під «0%», незрозумілі раптові зміни тарифів і тиск з боку колекторів – лише деякі з них.
Щоб допомогти споживачам безпечно користуватися дещо заплутаними послугами небанківського ринку та підвищити обізнаніть про свої права, Національний банк України (НБУ) розпочав загальнонаціональну інформаційну кампанію #ЗнайСвоїПрава.
Мешканці усіх регіонів України дізнавалися, як відстоювати свої права, завдяки листівкам, що поширювали у магазинах і через бюро безоплатної правової допомоги. Експерти проєкту також підготували матеріал «Як взяти кредит і не пошкодувати про це», який надрукували 48 регіональних онлайн-ЗМІ.
Інформаційна кампанія – один із багатьох заходів проєкту EU-FINREG за сприяння Європейського Союзу, що покращує фінансове регулювання в Україні.
Справедливість і ефективність
Проєкт EU-FINREG, повна назва якого «Посилення регулювання та нагляду за небанківським фінансовим ринком», допомагає державним органам України створювати безпечніше середовище для небанківського ринку. Довгострокова мета – гарантувати прозорість ринку й захищати споживачів. Це сприятиме економічному зростанню країни.
Результати на ринку стануть помітними після зміцнення регуляторної та наглядової бази небанківського фінансового сектора. Це відбувається не за один день: перш ніж досягти кінцевої мети, необхідно виконати багато завдань – переглянути та проаналізувати прогалини у чинному законодавстві, надати рекомендації та розробити нові закони (або проєкти поправок до наявних законів). Кінцеві редакції законопроєктів виносять на громадське обговорення, після чого може розпочатися процедура їхнього прийняття парламентом.
Інформаційна кампанія #Cashless – ще одна кампанія, яку НБУ запровадив за підтримки проєкту EU-FINREG під час пандемії COVID-19. Кампанія охопила понад 2,5 мільйона людей. Кампанія допомагає громадськості – особливо людям похилого віку – розібратися з безготівковими розрахунками, більше довіряти системі. Наприклад, знати, як оплачувати смартфоном, користуватися онлайн-банкінгом або відкрити рахунок. Опитування НБУ показало, що 76% українців оплачують послуги й товари картками, але лише 21% користуються онлайн-банкінгом, порівняно з ЄС, де кількість користувачів онлайн-банкінгом досягає 63%.
Аналіз і рекомендації
Окрім інформаційних кампаній, експерти проєкту провели аналітичну роботу та підготували рекомендації з вдосконалення законодавства. Допомогли розробити декілька законів і підзаконних актів, консультували щодо зміцнення ринкової поведінки фінансових установ, фінансової освіти, провели тренінги для працівників установ-бенефіціарів.
Новий закон України про страхування, що покликаний модернізувати регулювання страхових послуг в Україні – один із законів, розроблених за підтримки проєкту EU-FINREG. Закон запровадив нові вимоги щодо ліцензування страхових компаній, оцінки платоспроможності, корпоративного управління та управління ризиками, припинення діяльності страхових компаній та передачі страхових портфелів. Це особливо важливо для стабільності страхового ринку та захисту прав страхувальників. Закон визначає правила надання послуг страхування та перестрахувального посередництва. До прийняття цього Закону іноземні страховики могли здійснювати свою діяльність в Україні лише двома способами: через місцеві дочірні компанії або через філії. За новим Законом, іноземні страховики можуть надавати обмежену кількість послуг без ліцензії, а також укладати договори страхування та перестрахування в Україні.
Серед інших законів, розроблених за підтримки проєкту – закон про ринок фінансових послуг та Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення залучення інвестицій та запровадження нових фінансових інструментів».
Проєкт також допоміг НБУ впровадити пілотний проєкт з самооцінки фінансовими установами їхніх ринкових практик. В ініціативі взяли участь 65 фінансових установ – вони отримали краще розуміння слабких місць і сфер, які необхідно покращити.