Завдяки високому вмісту фітонутрієнтів, лохина міцно закріпилася у щоденному раціоні мешканців розвинутих країн. Нині «синя ягода» впевнено завойовує прихильність українського споживача. За 10 років площа земель під насадження в країні виросла з 200 до 2000 га. Наразі світові ринки приваблюють українських виробників ягід, але залишається проблема – замалі партії для міжнародних замовлень.
Унікальний для України вихід з цієї ситуації знайшли три фермерські господарства. У лютому 2020 року вони створили перший в Україні кооператив виробників лохини – СОК «Big Berry Coop» – за підтримки Проєкту ITC «Східне партнерство: Готовність до Торгівлі – Ініціатива EU4Business» спільно з Асоціацією «Ягідництво України». Наразі спільна площа насаджень кооперативу складає більш ніж 150 га, і цього року його компанії-члени вже відправили 38,4 тонн ягоди до Об’єднаних Арабських Еміратів.
Історія української лохини
Президент Асоціації «Ягідництво України» Ірина Кухтіна розповідає, як формувалася галузь ягідництва: «Ще з 90-х років в Україні розвивався експорт здебільшого дикорослої лісової чорниці. Згодом Європейський Союз скасував ввізні мита на українську ягоду, і в Україні побільшало фермерських господарств, що стали вирощувати на експорт культивовану ягоду – лохину. Рослина доволі вимоглива, тому тільки з минулого року фермери почали отримувати комерційні об’єми врожаю».
Світові вимоги до якості дуже суворі: для однієї товарної партії фермеру треба мати 30-50 га насаджень лохини одного сорту. Тоді як господарство у 50 га із насадженнями 5-7 сортів вже вважається великим в галузі. Як же назбирати стільки ягоди?
«Щоб виходити на міжнародні ринки, нашим фермерам потрібно об’єднуватися. Так вони зможуть формувати товарні партії якісної ягоди. Це вже світовий тренд – ринок глобалізується», – розповідає Марина Сидоренко, Національний менеджер Проєкту ITC «Готовність до Торгівлі».
Об’єднання і масштабування
Ідея створити перший український кооператив виникла у власників трьох ягідних господарств: Олега та Олени Воробйових (ФГ «ГрассАвеню», ТМ Starberries), Олега Науменка (СВК «Ягідки», ТМ BigBlue) та Віктора Дитинка (ФГ «БерріХіллс», ТМ «Dolyna Agro»).
Олена Воробйова, співвласниця ФГ «Грасс Авеню», розповідає: «В основі нашого об’єднання – дружні відносини, що сформувалися за кілька років спілкування на міжнародних виставках та профільних тренінгах».
Господарства розташовані в різних регіонах України, тож коли на заваді контракту стає непогода чи інші несприятливі умови, члени кооперативу підставляють один одному плече, допомагають виконувати свої зобов'язання.
«В Івано-Франківській області, де розташоване господарство ФГ «Беррі Хіллс», 10 тижнів дощів суттєво ускладнили збір якісної продукції, – розповідає про кооперацію сезону 2020 Олексій Прокопчик, менеджер кооперативу з реалізації. – Водночас на Київщині та Житомирщині, де розташовані насадження двох інших учасників кооперативу, погода під час збору врожаю була хорошою, тож все пройшло за планом».
З 2020 року учасники кооперативу спільно користуються сортувально-пакувальним складом. Його запустили в роботу власники ФГ «Грасс Авеню», щоб забезпечити професійний «холодний ланцюг». Завдяки цьому учасники кооперативу звозять зібрану ягоду для подальшого охолодження, сортування, пакування, тимчасового зберігання та відвантаження клієнту.
Олена роз’яснює: «Після надходження і протягом усього процесу сортування та пакування зберігається холод для того, щоб на ягоді не утворився конденсат, і вона у відмінному стані доїхала до покупця».
Вимоги до членів кооперативу
Для засновників кооператив – це додаткове навантаження, адже вони постійно вкладаються часом і коштами у власний розвиток та пошук спільних можливостей. Водночас, за словами співвласників, умови участі для майбутніх членів кооперативу прості і зрозумілі: висока якість продукції, прозоре ведення бухгалтерії, наявність сертифікатів Global G.A.P. та Organic Standard, якщо мова йде про органічну продукцію.
«Ласкаво запрошуємо приєднуватися до кооперативу. Адже якщо учасників побільшає, відкриються можливості виходу на нові ринки з вигіднішими умовами контракту як по ціні, так і по відвантаженню продукції», – кажуть у ФГ «Грасс Авеню».
Перша перемога на міжнародній арені
Під час виставки Fruit Logistica 2020 у Німеччині українські фермери були учасниками колективного стенду за підтримки Проєкту ITC «Східне партнерство: Готовність до Торгівлі – Ініціатива EU4Business» спільно з Асоціацією «Ягідництво України». Знайомство із партнерами з Об’єднаних Арабських Еміратів реалізувалося через кілька місяців у пробних партіях на 700 та 1500 кг лохини.
«Ми були впевнені у якості нашої ягоди, у її смаку, але «схід — справа тонка», тому дуже переживали, чи вона прийдеться до смаку арабським споживачам. Відгуки були просто неймовірні. Такої великої, смачної, солодкої ягоди вони ще не куштували», – радіє пані Олена.
Найскладнішим питанням було те, як довезти ягоду в ідеальному стані. Для цього палети з лохиною накривали спеціальними термочохлами, які підтримували постійну температуру 2-2,5°С.
Найкращу оцінку дали фото з дубайських супермаркетів, на яких зображені холодні вітрини із майже розкупленою українською лохиною, тоді як ягоди відомих виробників стоять поряд чи не в повному обсязі.
«Це була найкраща оцінка для нас, яка зобов’язує тримати себе в тонусі, щоб надалі постачати якісну продукцію. Бо принцип кооперативу — це «ягода преміум класу»: велика, солодка і здатна задовольнити вимоги найвибагливішого покупця у будь-якій точці земної кулі», — додає пані Олена.