Підприємці, які представляють 14 компаній із 7 областей України, нещодавно взяли участь в тренінгу, присвяченому організації експортної діяльності та організованому Центром підтримки бізнесу м. Рівне в рамках ініціативи EU4Business.
Українські підприємці все більше цікавляться міжнародними ринками, проте МСП все ще стикаються з численними законодавчими та неправомірними перешкодами під час ведення експортної діяльності. Для того, щоб місцевий бізнес мав краще розуміння експортних ринків та процесу розробки експортної стратегії, в Україні працюють Центри підтримки бізнесу в рамках ініціативи "EU4Business" за підтримки Європейського банку реконструкції та розвитку. Ці центри мають на меті сприяння МСП у підвищенні рівня їхньої діяльності шляхом надання інформації про нові шляхи розвитку.
Тарас Комаренко, голова Центру підтримки бізнесу в м. Рівне, відмічає, що регіональний бізнес в Україні активно шукає доступ до міжнародних ринків.
Прикордонні регіони
"Кожного року компанії проявляють все більший інтерес до діяльності на зовнішніх ринках, оскільки існують певні чинники, які сильно впливають на компанію. Якщо говорити про регіони, у яких ми працюємо - Волинську, Рівненську та Тернопільську області - ми бачимо, що прикордонні регіони в психологічному плані більше підготовлені для експортування і вже почали робити деякі кроки. Для регіонів, які не є прикордонними, можливість експорту є менш наявною, хоча різниця може становити лише 70 км. Рівненські компанії уже починають брати приклад з Волині, яка є більш успішною в експорті і яка вже досягла певних результатів за короткий період часу", - сказав він.
Однією з особливостей цих тренінгів з експортної діяльності є те, що навчання проводиться іноземним фахівцем, який знає особливості міжнародних ринків. Тренінг з експортної діяльності у Рівному був проведений ірландцем Родді Філі, директором міжнародної консалтингової компанії Strategy Crowd, який має багаторічний досвід у сфері міжнародних продажів та працює зі стартапами та МСП.
Бізнес-консультанти та досвідчені експортери підкреслюють, що підприємці повинні наполегливо працювати, щоб знайти своїх клієнтів за кордоном.
Однією з перешкод для виходу на міжнародні ринки, зокрема європейські, є обов'язкова сертифікація продукції підприємствами, які повинні підтвердити відповідність стандартам якості згідно з європейськими нормами. Однак ті, хто має досвід "завоювання" європейських ринків, запевняють, що отримати підтвердження належної якості неважко, якщо продукт дійсно добрий.
Зробіть свій продукт особливим
У той же час тренер Родді Філі підкреслив, що наявність сертифікату не гарантує успішного просування на зовнішніх ринках, оскільки там всі продукти є сертифікованими. Натомість необхідно думати про "особливість" вашого продукту або послуги.
"У сучасному світі нікого не здивувати стандартами якості, оскільки кожен намагається їх дотримуватися. Якщо ви хочете відрізнятися, то вам необхідно шукати інші шляхи - можливо, ви можете запропонувати швидшу доставку або інноваційний дизайн", - розповів експерт своїм слухачам.
Тарас Комаренко з Центру підтримки бізнесу м. Рівне підкреслив, що компанія має "відшліфувати" всі свої внутрішні процеси для того, щоб розпочати експортну діяльність.
"Найголовніше, ми бачимо, що в Україні, нарешті, з'являється певна бізнес-культура, і в компаніях починають правильно будуватися бізнес-процеси".
Центр підтримки бізнесу м. Рівне є частиною проекту "Мережа центрів підтримки бізнесу", який реалізується ЄБРР за фінансової підтримки ЄС та спрямований на підвищення конкурентоспроможності та рентабельності українських МСП шляхом надання консультацій та зміцнення потенціалу. Він також підтримує ОПБ в 15 областях України у створенні мережі центрів підтримки бізнесу в рамках ініціативи "EU4Business". Проект буде корисним для щонайменше 30 000 МСП та підприємців.