Мораторій на перевірки, або чи правда, що перевірки можуть проводити навіть під час карантину?

Україна
Мораторій на перевірки, або чи правда, що перевірки можуть проводити навіть під час карантину?

Мораторій на перевірки — досить широке поняття, яким звикли оперувати як урядовці, так і ЗМІ. В Україні налічується мінімум дві великі категорії перевірок, про які, зазвичай, мало хто каже.

Перша категорія, на яку є мораторій під час карантину, — це т. зв. державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності. Він ідентифікується за сферами контролю, а НЕ за органами. Наприклад, у Держпродспоживслужбі є біля 15 сфер контролю, і одні з них підпадають під дію мораторію (наприклад, захист рослин), інші — ні (наприклад, окремо виділене державне регулювання цін).

Під мораторій також потрапляють перевірки пожежної безпеки, охорони праці, екологічні перевірки тощо (всього більше 80 сфер). Весь цей вид контролю регулюється Законом України №877 від 05.04.2007 “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності”.

Цим же законом встановлено всі базові правила проведення перевірок. Саме для цього виду перевірок поширюється дія інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю) — Інспекційний портал. На ньому для таких перевірок публікуються плани, результати, звіти про виконання планів.

Друга категорія — це перевірки, які здійснюються у сферах, що не підпадають під дію згаданого закону № 877:

  • валютного контролю;
  • податкового контролю;
  • митного контролю;
  • державного експортного контролю (крім деяких питань космічної діяльності);
  • контролю за дотриманням бюджетного законодавства;
  • банківського нагляду;
  • державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції;
  • державного нагляду (контролю) в галузі телебачення і радіомовлення;
  • державного нагляду (контролю) за дотриманням суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг;
  • державного ринкового нагляду та контролю нехарчової продукції.

Окремо варто зупинитися на останньому підпункті — державному ринковому нагляді та контролі нехарчової продукції. Контроль у цій сфері здійснюють 7 органів згідно з переліком видів продукції, що підлягає контролю https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1069-2016-п.

Серед цих органів — Державна служба України з питань праці, ДСНС України, Держпродспоживслужба. Усі вони, з одного боку, перебувають під мораторієм для більшості з їхніх сфер контролю, але, з іншого, можуть здійснювати будь-які перевірки у частині ринкового нагляду.

Сам по собі ринковий нагляд — це дуже специфічні перевірки, які стосуються не діяльності підприємства як такої, а якості та безпечності його продукції. При чому не всієї, а лише тієї продукції, щодо якої в Україні діють спеціальні технічні регламенти. Саме відповідність продукції цим регламентам і перевіряють. Посилання на перелік продукції наведено двома абзацами вище.

Мораторій встановлений двома нормами:

  1. “На період дії карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), та протягом 30 днів з дня його відміни забороняється проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності” https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/530-IX.
  2. “Тимчасово, до 30 червня 2020 року, забороняється проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, крім державного нагляду (контролю):
    1. за діяльністю суб’єктів господарювання, які відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України критеріїв оцінки ступеня ризику від провадження господарської діяльності віднесені до суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику;
    2. у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;
    3. у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/533-IX.

Згідно з формулюванням, обидві норми про мораторій не поширюються на види контролю другої категорії. У тому числі ці норми не поширюються на податкові перевірки.

Тому додали ще одну норму, якою встановили мораторій на проведення документальних та фактичних податкових перевірок на період з 18 березня по 31 травня 2020 року, крім документальних позапланових перевірок у разі подання платником декларації про заяву на відшкодування податку на додану вартість https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/533-IX.

Отже, три важливі висновки про перевірки під час карантину:

  1. перевірки під час карантину можливі
  2. перевірки категорії 2 НЕ підпадають під мораторій (за винятком податкових, заборонених окремо)
  3. перевірки категорії 2 НЕ відображаються на Інспекційному порталі (логічно, там відображаються плани перевірок категорії 1).

КРИТЕРІЇ РОЗ’ЯСНЕННЯ

В Україні задекларовано ризикоорієнтований підхід до державного контролю. Простіше кажучи — частіше і детальніше мають перевіряти більш ризикові підприємства. За критеріями орган не визначає, кого він перевірятиме, а лише як часто він планово перевірятиме підприємства. Ступінь ризику підприємства та максимальну частоту його планових перевірок визначають за критеріями:  високий (раз на 2 роки), середній (раз на 3 роки), незначний (раз на 5 років). 

До травня 2018 року ступінь ризику підприємства визначали так:

  1. Для кожної сфери контролю затверджували перелік критеріїв, за якими визначається ступінь ризику підприємства.
  2. Всі критерії були розділені на 3 групи: високий, середній та незначний ступінь ризику.

Якщо підприємство підпадає під один з критеріїв у сфері — його відносять до того ступеня ризику, до якого належить цей критерій. Якщо підприємство підпадає під декілька — його відносять до найвищого ступеня ризику, куди належать ці критерії. 

Наприклад, раніше у сфері пожежної безпеки до середнього ступеня ризику підприємство відправляв критерій використання власного промислового або складського приміщення, яке за категорією пожежної небезпеки відноситься до категорії “В”, площею до 5 тис. кв. метрів. Зараз цей критерій розбитий на 2 показники за площею об’єкта: 

  • до 1 тис. кв. метрів — 5 балів;
  • від 1 тис. кв. метрів до 5 тис. кв. метрів — 15 балів.

В обох випадках для переходу у середній ступінь ризику підприємству потрібно “добрати” бали за рахунок інших критеріїв.

Точність такого підходу була розмитою та сумнівною, тому у травні 2018 року Методику визначення критеріїв змінили, запровадивши принципово новий підхід:

  1. Для кожної сфери контролю затверджують перелік критеріїв та показників до них. Прикладом критерію для ДСНС може бути площа приміщення підприємства (до 300 кв. м/більше 300 кв.м тощо).
  2. Для кожного показника встановлюється його “вага” — тобто кількість балів. Користуючись попереднім прикладом, до 300 кв.м підприємству “нараховували” — 2 бали, більше 300 кв.м – 10 балів).
  3. Підприємство оцінюють за всіма критеріями, сумуючи бали.
  4. Далі визначають ступінь ризику підприємства за фіксованою шкалою:
    • від 41 до 100 балів — високий;
    • від 21 до 40 балів — середній;
    • від 0 до 20 балів — незначний.

Більшість органів контролю вже переглянули свої критерії та адаптували їх до нової логіки оцінки суб’єктів. Офіс ефективного регулювання BRDO невдовзі публічно презентує інструмент “Помічник підприємця”, однією з функцій якого є онлайн-калькулятор ступеня ризику підприємства. Простіше кажучи, завдяки калькулятору  кожне підприємство самостійно зможе визначити свій ступінь ризику та допустиму періодичність перевірок у кожній сфері.


Цей матеріал підготовлений Офісом ефективного регулювання BRDO — незалежним експертно-аналітичним центром у рамках проекту EU4Business | FORBIZ, що фінансуються Європейським Союзом. 

Файли Cookie
Ми використовуємо файли cookie, щоб покращити ваш користувацький досвід і оптимізувати контент на сайті. Дізнайтеся більше
Я відмовляюся
Я погоджуюся