Україна: обсяг річкових перевезень може збільшитися втричі до 2020 року за умови належного регулювання на місці

Україна
Україна: обсяг річкових перевезень може збільшитися втричі до 2020 року за умови належного регулювання на місці

Довжина потенційних внутрішніх водних шляхів в Україні становить 4 000 км, але фактично використовується менше 10% потенціалу річкових вантажних перевезень, при чому частка внутрішніх водних шляхів у загальному обсязі вантажних перевезень складає менше 1%, у порівнянні в середньому із 7% в ЄС, згідно з даними галузевого аналізу, проведеного Офісом ефективного регулювання, який був створений в рамках проекту FORBIZ ініціативи "EU4Business".

Представники уряду, приватного сектору, експерти та представники громадськості обговорювали це питання на засіданні круглого столу "Розвиток ринку вантажних річкових перевезень в Україні", який відбувся 12 вересня в рамках публічного діалогу #PRODialog за підтримки Офісу ефективного регулювання.

Офіс ефективного регулювання провів системний аналіз якості регулювання ринку на предмет доцільності, корупційних ризиків та вигоди для підприємництва, який продемонстрував невідповідність чинної нормативно-правової бази. "Як наслідок, річкова інфраструктура занепадає, інвестиційна привабливість галузі зменшується, економіка країни втрачає величезний потенціал", - сказав Тарас Слободянюк, голова транспортного сектору Офісу ефективного регулювання.

Чинники, які стримують розвиток ринку

Основними стримуючими чинниками для потенційних операторів ринку та зростання ринку є:

  • висока вартість перевезення до річки та перевалки;
  • неконкурентоспроможна ціна перевезень внутрішніми водними шляхами у порівнянні із залізницею;
  • високі капітальні витрати на придбання або будівництво флоту;
  • мала потенційна кількість рейсів;
  • низька швидкість обертання суден через відсутність гарантованих глибин;
  • високий ризик аварій на шлюзах.

Розвиток внутрішніх водних шляхів допоможе розвантажити дороги, заощадити гроші на ремонт доріг, компенсувати брак залізничного рухомого складу та надасть потужний стимул для розвитку сільського господарства та металургії, які є головною рухомою силою ринку. На сьогоднішній день ринок річкових вантажних перевезень становить 6,5 млн тонн/рік, але існує значний потенціал для збільшення його втричі до 2020 року.

Міністр інфраструктури Володимир Омелян визнає цю проблему: "Відсутність базового закону для річкових перевезень та логістичної стратегії призвели до того, що обсяг перевезень водними шляхами в Україні у 13 разів нижче, ніж у країнах Європи. Завдяки ухваленню закону [про внутрішній водний транспорт] ми маємо реальну можливість збільшити обсяг вантажних перевезень утричі, залучити інвесторів та отримати доступ до європейських водних шляхів".

Регулювання ринку також необхідно привести у відповідність до вимог Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. "Гармонізація допоможе розкрити потенціал річкового транспорту України, залучити інвестиції та інтегрувати українські водні шляхи до міжнародних транспортних коридорів", - сказав Беренд де Гроот, керівник Програми співробітництва Представництва ЄС в Україні.

Проект FORBIZ підтримує порядок денний реформ в Україні та її економічне відновлення, пропонуючи системний перехід до більш сприятливого бізнес-середовища з особливою увагою до МСП. Проект має на меті спрямування політики у бік загального визнання МСП та важливої ролі, яку вони відіграють в економічному відродженні, водночас намагаючись послабити регуляторний тиск та зменшити ризики для підприємств. 

Файли Cookie
Ми використовуємо файли cookie, щоб покращити ваш користувацький досвід і оптимізувати контент на сайті. Дізнайтеся більше
Я відмовляюся
Я погоджуюся