Чистий бізнес

Україна
Чистий бізнес

Українські хіміки створили сімейну компанію, яка завдяки бізнес-консультаціям перетворилася на сімейний бізнес.

"Коли я щодня бачу великий жовто-синій прапор на моєму фільтрі і напис "Зроблено в Україні з гордістю", я теж пишаюся, – розповідає 35-річна киянка Ольга, – справді дуже приємно, що в нашій країні випускають такі якісні товари". Сім'я Ольги вже три роки користується системою очищення зворотного осмосу від компанії Ecosoft. Киянка розповідає, що дуже задоволена якістю пристрою і навіть купила дві такі системи в подарунок своїм друзям.

І справді, продукція Ecosoft, за винятком деяких хімічних компонентів, майже повністю зроблена в Україні. На підприємстві, яке розташоване в містечку Ірпінь під Києвом, виробляють не тільки самі пристрої очищення води зворотного осмосу, а й глечики та інші компоненти для настільних побутових фільтрів. Крім продукції для звичайних споживачів, Ecosoft також є постачальником рішень для промислових і харчових підприємств, кафе і готелів. Ще один проект компанії – "Здорова вода". Це мережа автоматів з продажу очищеної води, які управляються за допомогою модуля GPRS. Оборот Ecosoft за підсумками 2018 року становить  близько  $20 млн, наразі в компанії працює 330 осіб.

 На початку грудня стало відомо, що українського виробника купує австрійська компанія BWT Aktiengesellschaft. Це досить знакова подія для місцевого ринку: іноземні інвестори поки що обережно ставляться до придбання активів в Україні.

Однак Ecosoft – особливий бізнес. Компанія не тільки випускає продукцію високої якості, що займає третину роздрібного ринку України, а й має систему менеджменту якості у відповідності до найкращих міжнародних стандартів.

Останнє – результат декількох консалтингових проектів, реалізованих із ЄБРР, у яких Ecosoft бере участь з 2012 року. У рамках консалтингової підтримки МСП, ЄБРР надає доступ до широкої бази зовнішніх консультантів та супроводжує процес від вибору консультанта до оцінки ефективності проекту.    

У рамках цієї програми малі і середні підприємства (МСП) отримують консультації від провідних локальних та міжнародних бізнес-експертів за орієнтовно 16% від загальної вартості цих послуг. Решта фінансується Європейським союзом (ЄС) у рамках ініціативи "EU4Business" та уряду Швеції та Сполучених Штатів. "Завдяки цій підтримці Ecosoft зміг перетворитися із сімейної компанії в системний бізнес", – розповідає Андрій Мітченко, один із засновників фірми. "У нас був емоційний підхід до бізнесу, – пояснює він, – наприклад, хороша людина була важливіша, ніж професіонал". "А після роботи з консультантами Ecosoft став компанією, яка працює виважено, не засновуючи рішення на емоціях", – каже Мітченко.

Водний світ

У назві Ecosoft зашифровані два слова: "ecology" і "software". Це невипадково. Спочатку в компанії було два бізнес-напрямки: розробка технологій з очищення води та програмне забезпечення. "Мій тато – інженер-кібернетик, а мама – інженер-хімік", – пояснює незвичайне поєднання Андрій Мітченко, син засновників, який приєднався до бізнесу батьків на початку двохтисячних. Сама ж компанія Ecosoft працює з 1991 року.

У цей період, після розпаду Радянського Союзу, українські підприємства, і в тому числі харчові, почали переходити на комерційні рейки. І швидко зіткнулися з необхідністю очищення води. У період радянської планової економіки в цьому не було великої необхідності – компанії, не рахуючись з витратами, бурили свердловини, поки не знаходили воду потрібної якості. А з настанням ринкової економіки прийшлося ретельніше рахувати витрати. Ось тут і приходили на допомогу інженери Ecosoft, які розробляли технологічні проекти з доведення видобутої води до необхідних стандартів. "Наш продукт – це був звіт про розробку технологій, наприклад, для виробництва води для напоїв", – розповідає Мітченко. Клієнтами Ecosoft швидко стали не тільки виробники газованої води або пива, але й електростанції, яким потрібно було готувати воду для технологічних процесів, а також великі хімічні підприємства.

Свій власний продукт – перша фільтрувальна суміш – у компанії з'явився в 1998 році. До цього часу розробка програмного забезпечення відійшла на другий план, а хіміки лабораторії Ecosoft придумали суміш Екомікс. "Це матеріал, який використовується одночасно для пом'якшення води і видалення заліза", – пояснює Мітченко.

Однак, до виходу на масовий ринок було ще далеко: фільтр у компанії був, а ось красиво упакувати його для продажу споживачам поки не виходило. "Ми брали суміш, завантажували в пластикову пляшку, до неї підходили трубочки і через все це фільтрували, – посміхаючись згадує Мітченко, – вода була дуже хороша, але виглядало це так собі".

Власні винаходи "вистрілили" майже через 10 років, наприкінці двохтисячних, коли в Україну зайшли великі російські та європейські гравці, і на ринку розробки промислових систем стало тісно.

До цього часу компанія придумала більш привабливий для споживача дизайн побутових фільтрів-глечиків зі своєю фірмовою сумішшю. І приступила до їх серійного виробництва. "Ми почали з аутсорсу, – розповідає Мітченко, – розміщували замовлення в Китаї". Перший власний цех "побутових" фільтрів відкрили у 2009-му.

Продукція Ecosoft швидко завоювала український ринок. Сьогодні вона займає близько 30% у своєму сегменті. Успіх Мітченко пояснює тим, що компанія випускає фільтри, що враховують особливості саме української води.

Напоїти планету

У 2013 році Ecosoft почав активно просувати свою продукцію на європейський ринок. Тут компанія продає свої промислові рішення. І також, як і в Україні, підлаштовується під особливості місцевої води. "В Ірландії проблеми з залізом, в Іспанії і Норвегії – висока мінералізація води", – розповідає Мітченко.

Загалом, у структурі обороту Ecosoft експорт займає 30%, причому більша частина поставок йде саме до країн Євросоюзу. "Ми не фокусуємося на ринках за межами ЄС, – пояснює керівник компанії, – тому що найбільші переваги для нас як виробника саме в Європі". Перш за все, це географічна близькість виробництва в Україні.

Але ЄС для компанії Мітченко – це не тільки ринок збуту. Завдяки співпраці з ЄБРР у напрямку консалтингової підтримки компанія вийшла на новий рівень розвитку. "Ми дуже сильно систематизували свій підхід до бізнесу", – говорить він, пояснюючи, що в рамках цієї підтримки Ecosoft співпрацював з фахівцем із Бельгії.

І продовжує з ним працювати зараз. "Він приніс нам кращі управлінські практики, – розповідає Андрій Мітченко, – і був досить проактивним і наполегливим, аби довести їх до впровадження". За словами топ-менеджера, робота була спрямована на те, щоб перетворити сімейний хаос на системну організацію.

А напочатку 2017 року ЄБРР надав українській компанії кредит у розмірі $3 млн. "Інвестиція буде сприяти більшій інклюзивності, забезпечуючи споживачам чисту воду за доступною ціною", – відзначили представники банку в прес-релізі, що супроводжував угоду. Це повністю збігається з місією Ecosoft: напоїти очищеною водою якомога більше людей на Землі.

 

Автор: Катерина Шаповал

Статтю підготовлено для ініціативи EU4Business.

Файли Cookie
Ми використовуємо файли cookie, щоб покращити ваш користувацький досвід і оптимізувати контент на сайті. Дізнайтеся більше
Я відмовляюся
Я погоджуюся