You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience.
Вгору

В українських регіонах повільно, але впевнено поліпшується бізнес-клімат для малого і середнього бізнесу. Однією з рушійних сил прогресу стало масштабне дослідження Regional Doing Business. Його вже другий рік поспіль проводить Офіс ефективного регулювання (BRDO), який фінансується Евроcоюзом у рамках проекту FORBIZ.​

У жовтні минулого року в мерії міста Вінниця відбувся урочистий захід. Приводом стало перше місце цього регіону в рейтингу легкості ведення бізнесу Regional Doing Business. Область була визнана місцем, де створені найкращі умови в країні для малого і середнього підприємництва. Автори рейтингу – Офіс ефективного управління (BRDO) за підтримки Спілки українських підприємців (СУП). BRDO – це організація, яка підтримується Європейським Союзом у рамках проекту "FORBIZ" і ініціативи "EU4Business" , і вже більше двох років займається проблемами малого та середнього бізнесу. BRDO вже вдруге складає регіональний рейтинг Doing Business.

"Нашим головним завданням є поліпшення бізнес-клімату в Україні, з фокусом на малий і середній сегмент підприємців, – пояснює Тетяна Коврига, керівник сектора комунікацій BRDO, що займається підготовкою рейтингу, – а два роки тому ми зрозуміли, що нам не вистачає інформації про настрої цієї категорії бізнесу в регіонах і про наявні проблеми"."До того ж, публічне обговорення проблемних питань повинно стимулювати місцеву владу вирішувати їх", – резюмує експерт. Актуальності рейтингу додає і те, що в Україні кілька років тому стартував процес децентралізації, завдяки якому у місцевої влади з'явилося більше можливостей впливати на бізнес-клімат у своїх регіонах. За результатами кожного рейтингу BRDO складає пакети пропозицій для місцевої влади про те, як поліпшити бізнес-клімат у кожному з регіонів.

Змінити ставлення 

"Для підготовки Regional Doing Business в BRDO вирішили застосувати методику Світового банку, яку той використовує для аналогічного глобального рейтингу. Щоправда, адаптовану під потреби малого та середнього бізнесу в Україні", – розповідає Віталій Безгін, експерт BRDO. Але якщо Світовий банк використовує 10 критеріїв, то BRDO – 6. Це такі компоненти легкості ведення бізнесу як; "створення підприємства", "отримання дозволу на будівництво", "оформлення земельної ділянки", "під'єднання до електромереж", "сплата місцевих податків" і "електронні сервіси". Саме на ці показники в Україні впливає місцева влада.

Наприклад, перший компонент – "створення підприємства" – оцінює те, наскільки просто відкрити бізнес у місті – обласному центрі. Складність цієї процедури визначається за трьома критеріями: кількість часу, необхідного для створення підприємства, кількість візитів, потрібних для цього, а також розмір грошових витрат, необхідних для цього. За легкістю створення підприємства в Україні номер один в 2018 році – Житомирська область. Тут можна відкрити підприємство за 7 днів та 2 процедури, витративши на це 8,5 євро.

Причому, за рік, що минув з оприлюднення першого Regional Doing Business, цей регіон поліпшив свої умови для бізнесу. "Ми змогли змінити ставлення міської влади до озвучених проблем", – вважає Тетяна Коврига. За її словами, якщо після першого рейтингу міська влада Житомира просто вислухали пропозиції, то вже після другого – стали ініціювати комунікацію з BRDO. "Вони покликали на зустріч бізнес і експертів, – розповідає вона, – щоб почути різні точки зору, розробити дорожню карту, яка влаштує всі сторони, в тому числі і їх, як міську владу".

Найгірші стають кращими 

Але найяскравішим прикладом змін на краще є Чернігівська область. Це один з найбільш небагатих регіонів України. Тут не дуже розвинена промисловість, а зарплати – одні з найнижчих в країні. У 2018 року область стала номером один за критерієм "отримання дозволу на будівництво". Ця важлива для бізнесу категорія включає в себе оцінку кількості часу і візитів, необхідних для оформлення такого документа, а також формальну та неформальну вартість послуги.

Як розповідає Тетяна Коврига, за рік Чернігів поліпшив свій результат за цим напрямком на 17 балів. А все тому, що в міській раді цього населеного пункту група місцевих депутатів, вивчивши попередній Regional Doing Business – 2017, де Чернігів був одним з аутсайдерів, вирішила змінити ситуацію. "Молоді прогресивні депутати, яких зацікавили наші рекомендації, врахували їх і створили проекти рішень", – розповідає Тетяна Коврига. "Після чого, – каже вона, – провели проекти документів через місцеву раду і, в результаті, знизили навантаження на бізнес за деякими ставками податків у 100 разів. Наслідком стало не просто поліпшення позиції в рейтингу, а відкриття трьох нових об'єктів і створення робочих місць", – розповідає Коврига. "Так, через зниження податків у короткостроковій перспективі місцевий бюджет щось недоотримав, але в довгостроковій перспективі нові об'єкти і робочі місця є великим плюсом", – резюмує вона.

Коврига розповідає, що рекомендаціями BRDO щодо поліпшення бізнес-клімату для малих і середніх підприємців зацікавилася міська влада міста Біла Церква. Це місто, розташоване поруч з Києвом, хоче залучити інвесторів.

Кращі практики

Цього року до Regional Doing Business додадуть новий критерій. Експерти спробують оцінити регіони з точки зору привабливості для туристичного бізнесу. Адже в цій галузі працюють, в основному, невеликі підприємства – турфірми, кафе, ресторани і готелі. Є ще одна нова ідея. Віталій Безгін, експерт BRDO, розповідає, що крім пакетів з пропозиціями про те, як поліпшити бізнес-клімат, представники влади в регіонах отримуватимуть ще один документ. Це – збірка кращих кейсів впровадження міською владою тих змін, які пішли на користь малому і середньому бізнесу. А також принесли позитивний результат і самим населеним пунктам. "То ж кожен представник місцевої влади зможе побачити, як в конкретній ситуації вчинив той чи інший його сусід, – говорить Віталій Безгін, – і який, в результаті, вийшов ефект: чи щось виросло чи ні". Свіжий, вже третій, рейтинг регіонів повинен вийти в жовтні 2019 року.

 

Діяльність BRDO (Офісу ефективного регулювання) підтримується Європейським Союзом у рамках проекту "FORBIZ" і ініціативи "EU4Business". Мета – спрощення процесу ведення бізнесу і забезпечення ефективного державного регулювання ключових секторів економіки. Проект "FORBIZ" спрямований на підтримку програми реформ в Україні, а також оздоровлення економіки країни шляхом системного переходу до більш сприятливого ділового клімату. У фокусі діяльності – малі та середні підприємства (МСП). Основне завдання – сприяти зміні вектора економічної політики в бік підвищення значущості МСП і визнання тієї важливої ролі, яку вони відіграють у відновленні економіки країни. При цьому, одночасно, діяльність проекту спрямована на зниження регуляторного тягаря і скорочення ризиків для підприємств.

 

Автор: Катерина Шаповал

Статтю підготовлено для ініціативи EU4Business.

Нещодавні історії
ua
18.03.2024
Завдяки програмі Erasmus for Young Entrepreneurs Наталя Дейнеко з Запоріжжя змогла почати життя спочатку – далеко від гучних сирен та вибухів. Мати-одиначка швидко адаптувалася до нового середовища та створила власний бізнес у Литві. Зараз вона власниця студії манікюру у литовському місті Каунас.
ua
09.02.2024
Оксана Бас – без перебільшення амбасадор зеленого туризму на Вінниччині. Завдяки її енергії колись маловідома в Україні галузь рекреаційного бізнесу перетворилася на вітрину культурної спадщини країни, що до початку повномасштабної війни залучала десятки тисяч туристів до українського села.
ua
26.01.2024
Влітку 2023 року у Мистецькому Арсеналі відбулася вкрай важлива для України подія. За підтримки ЄС та Програми розвитку ООН в Україні пройшла виставка "Схід-Експо 2023", на якій бізнес, який був релокований або попри війну продовжує працювати у зонах надзвичайної небезпеки у безпосередній близькості до фронту.

Файли Cookie
Ми використовуємо файли cookie, щоб покращити ваш користувацький досвід і оптимізувати контент на сайті. Дізнайтеся більше
Я відмовляюся
Я погоджуюся