3D дизайнер зі Львова Олександр Шестакович вже декілька років займався предметним дизайном, коли йому спала на думку ідея започаткувати іграшковий бізнес. У 2018 році він ще не здогадувався, що лише за 2 роки його компанія продаватиме іграшки за кордон завдяки тренінгам від Центру інформаційної підтримки (ЦіПБ) у місті Львів. Центр створений за підтримки Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) та ініціативи ЄС EU4Business.
Олександр працював у дизайн-студії Lis разом із своїм другом, теж дизайнером Романом Шпеликом. Вони вирішили створити цікавий, суто український продукт, який би передавав зв’язок поколінь. Для цього обрали натуральний матеріал іграшок – деревину. А назва студії надихнула на створення бренду, бо яке іще українське слово може краще передати тепло деревини, ніж слово «ліс». Так народився бренд українських дерев`яних іграшок LisLis Toys.
Від стартапу до структурованого бізнесу
Спочатку Олександр з Романом працювали удвох. Доволі швидко команда виросла до 4 співробітників, які займался продажами, маркетингом, логістикою. Основним каналом збуту були роздрібні магазини в різних куточках України.
Операційна директорка Ольга Сулима пригадує: тоді у команди було більше питань, ніж відповідей. «Нам бракувало знань, як перетворити стартап у повноцінний бізнес, – каже Ольга. – Ми почувалися розгубленими й потребували порад”.
Ольга зізнається: на щастя, вони працювали в одній будівлі з Центром інформаційної підтримки бізнесу у Львові. Активна комунікація Центру про тренінгові програми з управління бізнесом, операційного менеджменту, експортної та інвестиційної діяльності привернули увагу команди. Протягом року вони пройшли п’ять тренінгів з різних напрямів.
Зростання продажів на 40% за рік та раптова криза
Львів розташований близько до європейських ринків, тож експорт для lislis був лише питанням часу. Проте без знань і досвіду виходити на нові ринки було б зухвалим рішенням.
Навчання на програмі ЦіПБ «Експорт для МСБ» у вересні 2018 року стало «неймовірним кроком вперед для всієї команди», вважає Ольга. На цьому тренінгу команда lislis познайомилася зі спікером з Великої Британії. Він порадив, як молодій компанії вийти на європейські ринки та комунікувати з іноземними інвесторами.
Вже за декілька місяців маленька українська компанія експортувала іграшки до США, Великої Британії, Швеції і Франції. Продажі зросли на 40% за один рік.
«Знання з тренінгів дозволили підібрати ключ до перемовин з потенційними інвесторами, — додає Олександр Шестакович. — Ми майже подвоїли кількість нових клієнтів та збільшили кількість повторних покупок».
Світова криза через пандемію COVID-19 поставила на паузу напрацювання компанії як в експорті, так і в українській мережі продажів. Раніше 90% продажів LisLis відбувалися через фізичні точки продажів та експортні замовлення, зараз стрімко виріс попит на онлайн-замовлення. “Ми допрацювали сайт, і потік онлайн замовлень посилився. Працюємо над новою колекцією іграшок. Використовуємо усі можливості, що бачимо”, — каже Ольга.
Попри невизначеність, коли вдасться повернутися до докризових об’ємів, у команди LisLis великі плани на майбутнє: залучити нових іноземних клієнтів та інвесторів, найняти співробітників та вийти на нові ринки.