Як конкуренти стали партнерами: 1 мільйон масок та 12 тисяч захисних костюмів за 60 днів карантину

Україна
Як конкуренти стали партнерами: 1 мільйон масок та 12 тисяч захисних костюмів за 60 днів карантину

Як трьом учасникам програми розвитку кластерів за підтримки ЄБРР та ініціативи ЄС EU4Business на Західній Україні вдалося переорієнтувати виробництво під час кризи та зберегти робочі місця

100% збережених робочих місць, 1 мільйон пошитих захисних масок та 12 тисяч спеціальних костюмів для лікарів та населення, волонтерські акції та креативні рішення – такі результати 2 місяців карантину для трьох західноукраїнських кластерів виробників одягу. 

Згідно зі статистикою зайнятості на Західній Україні, кожна десята жінка працює у швейній промисловості. Сотні малих і середніх підприємств виготовляють одяг, більшість якого експортується. Але така щільність підприємництва і конкуренції в одній галузі на спільній території призводить до того, що кожній окремій компанії важко розвиватися. У різних країнах в таких випадках створюють економічні кластери: виробники схожих товарів та супутніх послуг об’єднують свої ресурси та потужності в межах регіону. Це дозволяє отримувати та спільно виконувати більші замовлення, брати участь у ключових виставках, адже їхня вартість може бути занадто високою для окремих виробників.

Як колишні конкуренти стали партнерами

Сьогодні у Львові та Хмельницькому теж працюють декілька кластерів виробників одягу. Два з них, Подільський кластер виробників жіночих суконь, Подільський весільний кластер, об’єдналися у 2019 році в межах проєкту «Підтримка кластерних ініціатив у текстильній галузі» за сприяння ЄБРР та ініціативи ЄС EU4Business. Також до програми приєднався Західноукраїнський кластер індустрії моди зі Львова, який створився ще у 2016 році.

У 2018 році вони вперше зібралися у Львові під час проходження тренінгової програми від відомого експерта та автора методології з розвитку кластерів Іффора Ффоукс-Вільямса. Вчорашні конкуренти почали спілкуватися, обмінюватися корисною інформацією про своїх постачальників. Так у Хмельницьому утворилися 2 кластери: Подільський весільний кластер (7 підприємстввиробників весільного вбрання) та Подільський кластер виробників жіночих суконь (20 виробників жіночого одягу). До співпраці долучився кластер зі Львова, який вже існував на час проходження тренінгу – Західноукраїнський кластер індустрії моди (40 українських брендів модного одягу).

«Завдяки ЄБРР та EU4Business за 2 роки Подільський кластер виробників жіночих суконь став одним із найвпливовіших серед виробників жіночого одягу в Україні. У 2018 році ми взяли участь у київській виставці Kyiv Fashion, і це був перший випадок за 18-річну історію виставки, коли учасником виступав саме кластер. Тоді спільний стенд наших виробників займав 40 кв метрів. Через рік ми займали вже безпрецедентні 120 кв метрів, і це була одна із найбільших площ на виставці», – пригадує Дмитро Василенко, менеджер Подільського кластеру виробників жіночих суконь та ГО «Нова економічна політика», яка допомагає ЄБРР та EU4Business реалізовувати кластерний проєкт .

«На час проведення тренінгу ми вже були зареєстрованим кластером», каже Юрій Самець,  керівник Західноукраїнського кластеру індустрії моди та співвласник учасника кластеру, компанії з пошиву сорочок Самбай, м. Львів. «За підтримки ЄБРР та EU4Business ми зробили свій сайт, відвідали міжнародні та національні виставки. Донори дуже допомогли нам із експертними порадами щодо розбудови процесів і відносин в кластері».

Сьогодні 2/3 підприємств з цих кластерів переорієнтували виробництво на пошив захисних масок для обличчя та спеціальних костюмів для лікарів.

Як кластери відреагували на кризу COVID-19

З початком карантину майже 50%  малих та середніх підприємств по всій Україні вимушено призупинили роботу через нестачу замовлень і коштів. Багато людей залишилися без роботи.  Водночас ще в перший тиждень з аптек зникли захисні медичні маски для обличчя, а в пресі стали з’являтися повідомлення про те, що лікарі працюють з пацієнтами без належних захисних засобів.

«В нас був вибір: зупиняти роботу і розпускати людей чи знаходити нові ідеї, як ми можемо бути корисними в період карантину. Спільно ми обрали другий варіант» коментує Юрій Самець.  

Підприємці кластеру звернулися до міського голови міста Львова і запропонували підтримати лікарні необхідними масками та спеціальними костюмами. «Це був наш шанс зберегти роботу працівникам наших підприємств. Ми стали брати замовлення на пошив масок для лікарень. 5 компаній з нашого кластеру повністю переорієнтували своє виробництво на масове пошиття масок. На сьогодні ми вже пошили 180 000 штук. Згодом ми виконали замовлення і на пошив спеціальних захисних костюмів для лікарів. За 2 тижні 9 наших фабрик виготовили 9000 костюмів», ­ каже Юрій.

«Ми розуміли, що на нас чекає, коли дивилися на своїх партнерів із Китаю. Вони  просили нас надіслати маски разом з нашими весільними  сукнями. На початку карантину медичних масок вже не було і в наших в аптеках. Ми стали шити маски для лікарень міста Хмельницького, і згодом замовлень ставало все більше і більше. Зараз ми вже пошили 300 000 масок та 3 000 костюмів для лікарів», – ділиться досвідом Катерина Марковська, керівниця Подільського весільного кластеру та власниця компанії Victoria Soprano, що входить до кластеру.

«В нашому кластері 14 малих підприємств стали шити маски. Наразі в них частково зупинилося їхнє профільне виробництво, і високопрофесійні швачки виконують прості операції. Але натомість в них є робота, зарплата, і вони розуміють, що роблять важливу справу. В нас є приклади, коли підприємство на 10 працівників виготовляло по 10 000 масок на день. Такий великий був попит від різних органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств і селищних рад. На сьогодні наш кластер вже виготовив 700 000 масок», коментує Дмитро Василенко.

Талановиті волонтери: вночі шиють – вдень безкоштовно роздають маски

Одна з учасниць Подільського кластеру виробників жіночих суконь Аліна Садова до карантину вела свій приватний бізнес із виготовлення і оренди костюмів. Єдиним дизайнером та швачкою костюмів була сама Аліна. Із настанням карантину її бізнес повністю зупинився через заборону проведення всіх масових заходів. Сьогодні вона використовує свій талант у розробці дизайну та пошитті авторських масок, які шиє вночі, а вдень просто роздає своїм знайомим та всім, хто бажає собі незвичайний захисний аксесуар.

Робить це Аліна Садова безкоштовно: «Я не можу брати за це гроші. Хочу створювати цікавий дизайн, щоб людина носила із задоволенням і не думала про проблеми. Для мене це можливість бути корисною та приносити радість».

Катерина Марковська з Подільського весільного кластеру пригадує, що на початку карантину деякі підприємці кластеру на волонтерських засадах роздавали захисні маски на зупинках транспорту всім охочим, бо їх вже не можна було купити в аптеках. А її підприємство Victoria Soprano на кожну тисячу масок, які замовляють лікарні, додатково дає ще 200-300 штук безкоштовно. Ці  маски шиють дівчата-практикантки, які згодилися працювати безкоштовно навіть в період кризи.

Зустрівшись вперше як конкуренти на тренінгу зі створення кластерів, 70 підприємств за 2 роки спільної праці з ЄБРР та EU4Business створили 3 потужних кластери. В кризовий період вони забезпечили 1 мільйон українців захисними масками, а 12 000 лікарів – спеціальними  костюмами.

Файли Cookie
Ми використовуємо файли cookie, щоб покращити ваш користувацький досвід і оптимізувати контент на сайті. Дізнайтеся більше
Я відмовляюся
Я погоджуюся